Când ne gândim la industria auto din România, ne vin în minte nume precum Dacia, Oltcit, ARO sau Ford, care au produs sau produc mașini pe teritoriul nostru. Dar știați că primul automobil românesc datează de la sfârșitul secolului al XIX-lea și a fost conceput de un inventator ieșean stabilit la Paris?
Dumitru Văsescu a fost primul român care a construit un automobil cu motor pe abur, în anul 1880, în atelierul său mecanic din capitala Franței. Mașina sa era revoluționară pentru acea epocă, având jante metalice cu anvelope de cauciuc, sistem de frânare independent pentru fiecare roată și toate componentele ascunse sub șasiu. Automobilul lui Văsescu putea circula atât pe șosea, cât și pe calea ferată, și a atras atenția presei și publicului parizian. În 1906, Văsescu a adus mașina sa și la București, unde a fost admirată de mulți curioși.
După primul război mondial, industria auto din România a început să se dezvolte, mai ales în zona Ardealului, care făcea parte din Austro-Ungaria. La Arad, în anul 1909, s-a fabricat primul automobil pe teritoriul României de azi, numit Marta. Era produs de uzinele Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad și avea un design și o performanță similare celor din Germania. S-au produs peste 150 de automobile pe an, cu transmisie prin lanț și o putere de 30 CP.
Primul automobil românesc modern a apărut în anul 1945, la uzinele Malaxa din Reșița. Acesta era propulsat de un motor radial în trei cilindri, care era capabil să atingă o viteză maximă de 120 km/h cu o putere de 30 de cai putere. Desenatorul automobilului a fost inginerul Petre Carp, care a prevăzut mașina cu șase locuri pentru pasageri. Din păcate, acest proiect nu a avut continuitate, fiind furat de Uniunea Sovietică după al doilea război mondial.
După instaurarea regimului comunist, industria auto din România a fost supusă planificării centralizate și cooperării cu alte state socialiste. Astfel, au apărut modele precum Dacia (bazată pe Renault), Oltcit (bazată pe Citroen) sau ARO (bazată pe GAZ). Aceste mașini au avut un succes relativ pe piața internă și externă, dar au rămas în urmă față de cele din Occident.
După Revoluție, industria auto din România s-a deschis către investițiile străine și tehnologiile moderne. Astfel, au apărut modele precum Cielo (bazat pe Daewoo), Ford (produs la Craiova) sau Duster (produs la Pitești). În prezent, România este un important producător și exportator de autovehicule în Europa și în lume.
FOTO: Dumitru Opriş – http://www.cimec.ro/Muzee/auto/auto.htm/via Wikimedia Commons