joi, noiembrie 21, 2024
Acasă Blog Pagina 4

Povestea primului automobil românesc

0

Când ne gândim la industria auto din România, ne vin în minte nume precum Dacia, Oltcit, ARO sau Ford, care au produs sau produc mașini pe teritoriul nostru. Dar știați că primul automobil românesc datează de la sfârșitul secolului al XIX-lea și a fost conceput de un inventator ieșean stabilit la Paris?

Dumitru Văsescu a fost primul român care a construit un automobil cu motor pe abur, în anul 1880, în atelierul său mecanic din capitala Franței. Mașina sa era revoluționară pentru acea epocă, având jante metalice cu anvelope de cauciuc, sistem de frânare independent pentru fiecare roată și toate componentele ascunse sub șasiu. Automobilul lui Văsescu putea circula atât pe șosea, cât și pe calea ferată, și a atras atenția presei și publicului parizian. În 1906, Văsescu a adus mașina sa și la București, unde a fost admirată de mulți curioși.

După primul război mondial, industria auto din România a început să se dezvolte, mai ales în zona Ardealului, care făcea parte din Austro-Ungaria. La Arad, în anul 1909, s-a fabricat primul automobil pe teritoriul României de azi, numit Marta. Era produs de uzinele Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad și avea un design și o performanță similare celor din Germania. S-au produs peste 150 de automobile pe an, cu transmisie prin lanț și o putere de 30 CP.

Primul automobil românesc modern a apărut în anul 1945, la uzinele Malaxa din Reșița. Acesta era propulsat de un motor radial în trei cilindri, care era capabil să atingă o viteză maximă de 120 km/h cu o putere de 30 de cai putere. Desenatorul automobilului a fost inginerul Petre Carp, care a prevăzut mașina cu șase locuri pentru pasageri. Din păcate, acest proiect nu a avut continuitate, fiind furat de Uniunea Sovietică după al doilea război mondial.

După instaurarea regimului comunist, industria auto din România a fost supusă planificării centralizate și cooperării cu alte state socialiste. Astfel, au apărut modele precum Dacia (bazată pe Renault), Oltcit (bazată pe Citroen) sau ARO (bazată pe GAZ). Aceste mașini au avut un succes relativ pe piața internă și externă, dar au rămas în urmă față de cele din Occident.

După Revoluție, industria auto din România s-a deschis către investițiile străine și tehnologiile moderne. Astfel, au apărut modele precum Cielo (bazat pe Daewoo), Ford (produs la Craiova) sau Duster (produs la Pitești). În prezent, România este un important producător și exportator de autovehicule în Europa și în lume.

FOTO: Dumitru Opriş – http://www.cimec.ro/Muzee/auto/auto.htm/via Wikimedia Commons

Mark Zuckerberg a lansat aplicația care va concura cu Twitter. Are deja milioane de utilizatori

Meta a prezentat miercuri Threads, o nouă platformă de „microblogging” care concurează direct cu Twitter, rețeaua socială aflată în dificultate sub conducerea lui Elon Musk.

„Haideți să începem. Bine ați venit la Threads”, a postat Mark Zuckerberg, directorul general al Meta, pe profilul său de Threads, primind mii de „like-uri” în câteva minute. Acest lucru arată că Threads a avut un debut impresionant în lumea rețelelor sociale.

„Ne dorim ca (Threads) să fie o platformă deschisă și primitoare pentru discuții”, a declarat șeful Instagram, Adam Mosseri. „Dacă asta îți dorești și tu, cea mai bună cale este să fii amabil.”

Adam Mosseri a recunoscut că lansarea Threads în Europa s-a amânat, deoarece Meta nu a vrut să aștepte acordul Bruxelles-ului, care ar fi durat luni de zile. „Am fost îngrijorat de faptul că fereastra noastră se închidea, pentru că momentul este important”, a explicat el pentru site-ul specializat Platformer. Cu toate acestea, la patru ore de la lansare, Threads a depășit cinci milioane de utilizatori, conform unei postări a lui Mark Zuckerberg pe profilul său oficial.

Threads seamănă mult cu Twitter, având un flux general care include deja multe conturi ale unor actori instituționali, cum ar fi Netflix și site-ul de știri specializate The Hollywood Reporter. Threads vine la doar patru luni după ce proiectul a fost dezvăluit în presă și la doar câteva zile după o nouă controversă legată de Twitter.

Sâmbătă, acționarul majoritar Elon Musk a anunțat limitarea – oficial temporară – a numărului de mesaje care pot fi vizualizate pe cont pe zi, provocând surprindere și nemulțumire printre utilizatori, agențiile de publicitate și dezvoltatorii. Aceasta este doar una dintre măsurile nepopulare luate de miliardar de când a preluat controlul rețelei sociale. Alte exemple sunt – transformarea verificării conturilor într-un serviciu plătit și concedierea majorității echipelor de moderare a conținutului. Luni, Twitter a anunțat, de asemenea, că TweetDeck, un instrument foarte apreciat de utilizatorii activi, va fi în curând rezervat doar conturilor verificate și, deci, plătitor.

„Momentul este foarte bun pentru Meta”, a spus Jonathan Taplin, autorul a două cărți despre giganții din domeniul tehnologiei, printre care „The End of Reality”, care va apărea în septembrie. „Există o mulțime de oameni care au o rezistență aproape religioasă față de orice are legătură cu Elon Musk”. Pentru el, Threads este o amenințare existențială pentru Twitter.

Totuși, impactul imediat al acestei lansări ar putea fi limitat de faptul că Meta a decis să nu ofere Threads rezidenților din Uniunea Europeană. Gigantul vrea să își dea timp pentru a clarifica consecințele pentru companie și produsele sale ale noului Regulament privind piețele digitale (DMA), care a intrat în vigoare la începutul lunii mai, potrivit unei surse apropiate de acest subiect. DMA urmărește să impună reguli specifice pentru principalele companii de internet, inclusiv Meta, pentru a preveni practicile anticoncurențiale.

Meta nu s-a ferit să arate sinergiile pe care le va folosi pentru a asigura o creștere rapidă a noului său produs, prezentându-l ca o extensie a Instagram. Instagram „este cel mai de succes produs din familia Meta”, afirmă Pinar Yildirim, profesor de marketing la Wharton School of the University of Pennsylvania. „Nu puteau să asocieze acest nou produs cu Facebook, pentru că acest nume nu mai atrage pe nimeni”.

Cât costă cel mai ieftin smartphone din lume

0

Cel mai ieftin smartphone din lume este un titlu care se poate schimba de la an la an, în funcție de evoluția tehnologiei și a pieței. În general, cele mai ieftine smartphone-uri provin din țări asiatice, unde producătorii locali oferă dispozitive cu specificații decente la prețuri foarte accesibile.

Cel mai ieftin smartphone din lume în anul 2016 a fost Freedom 251, un model lansat de o companie indiană numită Ringing Bells, care a avut un preț de numai 500 de rupii (circa 6 euro).

Acest telefon avea un ecran de 4 inci, un procesor quad-core, o memorie RAM de 1 GB, o memorie internă de 8 GB, o cameră principală de 3.2 MP, o cameră frontală de 0.3 MP și rula sistemul de operare Android 5.1 Lollipop.

În anul 2023, cel mai ieftin smartphone din lume ar putea fi JioPhone Next, un alt model indian, dezvoltat de compania Reliance Jio în colaborare cu Google. Acest telefon ar urma să fie lansat în februarie 2023 și să aibă un preț estimat de 3.499 rupii (circa 40 euro).

Acest telefon ar avea un ecran de 5.5 inci, un procesor quad-core, o memorie RAM de 2 GB, o memorie internă de 16 GB, o cameră principală de 13 MP, o cameră frontală de 8 MP și ar rula sistemul de operare Android Go.

Ce trebuie să știi despre panourile solare și care sunt costurile

Panourile solare sunt dispozitive care folosesc energia soarelui pentru a produce energie electrică sau termică. Există două tipuri principale de panouri solare pentru o casă:

Panouri fotovoltaice: sunt panouri care transformă radiația solară în curent electric, prin intermediul unor celule din siliciu. Aceste panouri pot fi conectate la rețeaua națională de electricitate (sisteme on-grid) sau pot funcționa independent, cu ajutorul unor baterii (sisteme off-grid sau hibride). Panourile fotovoltaice pot reduce factura la electricitate și pot contribui la protecția mediului.

Panouri solare termice: sunt panouri care încălzesc apa prin intermediul unor tuburi prin care circulă un fluid termic. Aceste panouri pot fi folosite pentru producerea de apă caldă menajeră, încălzirea locuinței sau a piscinei. Panourile solare termice pot reduce consumul de gaze naturale sau lemne și pot oferi confort termic.

Costul panourilor solare pentru o casă

Costul panourilor solare pentru o casă depinde de mai mulți factori, cum ar fi:

Tipul de panou solar: panourile fotovoltaice sunt mai scumpe decât cele termice, dar au și un randament mai mare și o durată de viață mai lungă.

Puterea și capacitatea panoului solar: cu cât un panou solar are o putere și o capacitate mai mari, cu atât poate produce mai multă energie, dar și costă mai mult.

Numărul și dimensiunea panourilor solare: în funcție de necesarul de energie al casei, se poate opta pentru un număr mai mic sau mai mare de panouri solare, care ocupă mai mult sau mai puțin spațiu pe acoperiș sau la sol.

Accesoriile și echipamentele auxiliare: pentru funcționarea corectă a panourilor solare, se pot avea nevoie de diferite accesorii și echipamente auxiliare, cum ar fi: invertor, baterie, regulator de tensiune, pompă de circulație, boiler, structură de susținere etc. Acestea influențează costul total al instalației.

Montajul și instalarea panourilor solare: montajul și instalarea panourilor solare trebuie făcute de către personal calificat și autorizat, care respectă normele tehnice și de siguranță. Costul montajului și instalării depinde de complexitatea lucrării, de distanța față de locația instalației și de prețurile practicate de firma prestatoare.

Costurile medii ale panourilor solare pentru o casă sunt următoarele:

Tip de panou solarCost mediu
Panou fotovoltaic650 lei/panou
Panou solar termic3.500 lei/panou

Aceste costuri nu includ accesoriile, echipamentele auxiliare, montajul și instalarea panourilor solare.

Toyota anunță mașina care se încarcă în 10 minute și are autonomie de 1200 de kilometri. Ce sunt bateriile solid-state

0

Toyota a anunțat că a reușit să îmbunătățească și mai mult tehnologia bateriilor solid-state, care ar putea revoluționa fabricarea mașinilor electrice. A reușit să ajungă la o autonomie de 1.200 de kilometri parcurși cu o singură încărcarea, iar aceasta se realizează în doar 10 minute.

Deocamdată, aceste baterii nu se regăsesc pe mașinile produse în prezent și se speră să apară după 2027.

Ce sunt bateriile solid-state?

Bateriile solid-state sunt baterii care folosesc un electrolit solid în loc de unul lichid sau gelatinos, cum este cazul bateriilor litiu-ion actuale. Electrolitul este substanța care permite transferul ionilor între electrozi și care determină performanța și siguranța bateriei.

Bateriile solid-state pot fi realizate din diferite materiale solide, cum ar fi ceramică, polimeri sau sticlă. Aceste materiale au avantajul că nu sunt inflamabile, nu se degradează și nu se dilată la temperaturi ridicate sau la cicluri repetate de încărcare-descărcare.

Ce avantaje au bateriile solid-state pentru mașini electrice?

Bateriile solid-state oferă o serie de beneficii pentru mașinile electrice, printre care:

  • Densitate energetică mai mare: bateriile solid-state pot stoca mai multă energie în același volum sau într-un volum mai mic decât bateriile litiu-ion. Acest lucru înseamnă că pot oferi o autonomie mai mare pentru mașinile electrice, de peste 800 km sau chiar 1000 km, după o singură încărcare.
  • Timp de încărcare mai scurt: bateriile solid-state pot fi încărcate mult mai rapid decât bateriile litiu-ion, în doar 10 minute sau chiar mai puțin. Acest lucru reduce inconveniența și crește disponibilitatea mașinilor electrice.
  • Siguranță sporită: bateriile solid-state nu prezintă riscul de incendiu, explozie sau scurgere, cum se poate întâmpla cu bateriile litiu-ion. De asemenea, nu necesită sisteme complexe de răcire sau protecție termică, ceea ce reduce costurile și greutatea mașinilor electrice.
  • Durabilitate mai mare: bateriile solid-state nu se deteriorează la fel de mult ca bateriile litiu-ion la utilizare intensivă sau la variații de temperatură. Astfel, pot avea o durată de viață mai lungă și o eficiență mai bună.

Ce obstacole există în calea implementării bateriilor solid-state pentru mașini electrice?

Bateriile solid-state sunt încă în stadiu de cercetare și dezvoltare și nu au fost încă produse la scară comercială pentru mașini electrice. Există câteva dificultăți tehnice și economice care trebuie depășite, cum ar fi:

  • Costul ridicat: bateriile solid-state sunt mai scumpe de fabricat decât bateriile litiu-ion, din cauza materialelor folosite și a proceselor implicate. Se estimează că prețul lor este de câteva ori mai mare decât al bateriilor litiu-ion, ceea ce le face nepotrivite pentru piața de masă.
  • Ciclurile reduse de încărcare: bateriile solid-state au o problemă de compatibilitate între electrozii metalici și electrolitul solid, care duce la formarea unor depuneri care afectează performanța și siguranța bateriei. Astfel, bateriile solid-state pot fi încărcate doar de câteva sute de ori, nu de mii de ori, cum ar fi necesar pentru o mașină electrică.
  • Scalabilitatea limitată: bateriile solid-state sunt dificil de produs la dimensiuni mari și la cantități mari, din cauza complexității și preciziei necesare. De asemenea, sunt sensibile la umiditate și la impurități, ceea ce necesită condiții speciale de fabricație și depozitare.

Când vom vedea baterii solid-state pentru mașini electrice pe piață?

Bateriile solid-state pentru mașini electrice sunt încă departe de a fi disponibile pe scară largă, dar există progrese semnificative în domeniu. Mai multe companii auto, cum ar fi Toyota, Volkswagen, Ford, BMW, Honda sau Nissan, au anunțat că lucrează la dezvoltarea și testarea acestor baterii și că intenționează să le introducă pe piață în următorii ani.

Volkswagen a investit în compania americană QuantumScape, care a demonstrat o baterie solid-state cu o densitate energetică de 400 Wh/kg și un timp de încărcare de 15 minute. Ford a colaborat cu compania chineză Solid Power, care a produs o baterie solid-state cu o densitate energetică de 330 Wh/kg și un ciclu de încărcare de peste 800 de ori.

Bateriile solid-state pentru mașini electrice reprezintă o tehnologie promițătoare, care ar putea revoluționa industria auto și mobilitatea electrică. Cu toate acestea, mai este nevoie de multă cercetare, inovare și investiții pentru a depăși provocările actuale și a face aceste baterii accesibile și fiabile pentru consumatori.

Cele mai bune smartwatch-uri din 2023

Dacă ești în căutarea unui ceas inteligent care să îți ofere funcții avansate, design atractiv și compatibilitate cu smartphone-ul tău, ai ajuns la locul potrivit. În acest articol, îți vom prezenta cele mai bune smartwatch-uri din 2023, lansate în ultimii doi ani, care se potrivesc diferitelor nevoi și bugete.

Ce este un smartwatch?

Un smartwatch este un dispozitiv electronic purtabil care se conectează la smartphone-ul tău prin Bluetooth sau Wi-Fi și îți afișează notificări, apeluri, mesaje, emailuri și alte informații utile. De asemenea, un smartwatch poate monitoriza activitatea fizică, ritmul cardiac, calitatea somnului și alte parametri de sănătate. Un smartwatch poate avea și alte funcții, cum ar fi GPS, NFC, cameră, microfon, difuzor sau asistent vocal.

Cum să alegi cel mai bun smartwatch?

Pentru a alege cel mai bun smartwatch pentru tine, trebuie să ții cont de câțiva factori importanți, cum ar fi:

  • Sistemul de operare: Există trei sisteme de operare principale pentru smartwatch-uri: Watch OS (pentru Apple Watch), Wear OS (pentru ceasurile cu Android) și Tizen (pentru ceasurile Samsung). Fiecare sistem are avantaje și dezavantaje în ceea ce privește compatibilitatea, interfața, aplicațiile și autonomia. De obicei, cel mai bine este să alegi un smartwatch care are același sistem de operare ca și smartphone-ul tău.
  • Ecranul: Ecranul este elementul principal al unui smartwatch și trebuie să fie clar, luminos și ușor de citit. De asemenea, trebuie să fie rezistent la zgârieturi și la apă. Cele mai comune tipuri de ecran pentru smartwatch-uri sunt OLED și AMOLED, care oferă culori vii și contrast ridicat, dar consumă mai multă baterie decât LCD sau TFT.
  • Bateria: Bateria este un aspect esențial pentru un smartwatch, deoarece determină cât timp poți folosi ceasul fără să îl încarci. Durata bateriei depinde de dimensiunea ecranului, de funcțiile activate și de frecvența utilizării. În general, un smartwatch are o autonomie între o zi și o săptămână, dar există și modele care pot dura mai mult datorită tehnologiei solare sau a modului economic.
  • Funcțiile: Funcțiile pe care le oferă un smartwatch variază în funcție de model și de preț. Unele dintre cele mai populare funcții sunt: monitorizarea fitnessului (pași, calorii, distanță, etaje), monitorizarea sănătății (ritm cardiac, oxigen sanguin, electrocardiogramă), plăți NFC (Apple Pay, Google Pay, Samsung Pay), GPS (navigare, trasee), asistent vocal (Siri, Google Assistant, Bixby), apeluri și mesaje (prin Bluetooth sau SIM), muzică (prin memorie internă sau streaming), cameră (pentru selfie-uri sau video).

Top 3 cele mai bune smartwatch-uri din 2023

Pentru a te ajuta să îți faci o idee despre cele mai bune smartwatch-uri din 2023, am selectat trei modele care se remarcă prin performanță, design și funcționalitate.

  1. Apple Watch 8 – Cel mai bun smartwatch pentru iOS

Apple Watch 8 este cel mai nou model de la Apple și cel mai bun smartwatch pentru utilizatorii de iOS. Acesta are un ecran OLED de 1.9 inch, cu margini subțiri și o rezoluție de 448 x 368 pixeli. Are un procesor S7, cu 20% mai rapid decât generația anterioară, și o baterie care durează până la 18 ore. Apple Watch 8 are funcții precum monitorizarea ritmului cardiac, a oxigenului sanguin, a somnului și a electrocardiogramei, plăți NFC cu Apple Pay, GPS, asistent vocal Siri, apeluri și mesaje prin Bluetooth sau eSIM, muzică prin Apple Music sau Spotify și rezistență la apă până la 50 de metri. Prețul acestui smartwatch este de aproximativ 2000 de lei.

  1. Samsung Galaxy Watch 5 Pro – Cel mai bun smartwatch pentru Android

Samsung Galaxy Watch 5 Pro este cel mai avansat smartwatch de la Samsung și cel mai bun smartwatch pentru utilizatorii de Android. Acesta are un ecran AMOLED de 1.4 inch, cu o rezoluție de 360 x 360 pixeli și o coroană rotativă pentru navigare. Are un procesor Exynos W920, cu 1.5 GB de RAM și 16 GB de memorie internă, și o baterie care durează până la 80 de ore. Samsung Galaxy Watch 5 Pro are funcții precum monitorizarea fitnessului, a sănătății, a stresului și a somnului, plăți NFC cu Samsung Pay, GPS, asistent vocal Bixby, apeluri și mesaje prin Bluetooth sau eSIM, muzică prin Spotify sau YouTube Music și rezistență la apă până la 50 de metri. Prețul acestui smartwatch este de aproximativ 1800 de lei.

  1. Huawei Watch Fit 2 – Cel mai bun smartwatch ieftin

Huawei Watch Fit 2 este cel mai accesibil smartwatch de la Huawei și cel mai bun smartwatch ieftin din 2023. Acesta are un ecran AMOLED de 1.74 inch, cu o rezoluție de 280 x 456 pixeli și un design alungit. Are un procesor Kirin A1, cu 4 GB de memorie internă, și o baterie care durează până la 10 zile. Huawei Watch Fit 2 are funcții precum monitorizarea fitnessului (96 de moduri sportive), a sănătății (ritm cardiac, oxigen sanguin, somn), plăți NFC cu Huawei Pay, GPS, apeluri și mesaje prin Bluetooth, muzică prin Huawei Music sau Deezer și rezistență la apă până la 50 de metri. Prețul acestui smartwatch este de aproximativ 500 de lei.

Metode inteligente de a economisi carburant atunci când pornim aerul condiționat în mașină

0

Vara, când temperaturile cresc, aerul condiționat devine un aliat indispensabil pentru confortul și siguranța șoferilor și pasagerilor. Dar folosirea acestuia implică și un consum mai mare de carburant, care poate afecta bugetul și mediul. Cum putem reduce acest consum și să ne bucurăm totodată de o climă plăcută în mașină? Iată câteva metode inteligente pe care le poți aplica.

Alege temperatura potrivită

Unul dintre factorii care influențează consumul de carburant este diferența dintre temperatura exterioară și cea din interiorul mașinii. Cu cât această diferență este mai mare, cu atât aerul condiționat trebuie să depună mai mult efort pentru a răci sau a încălzi habitaclul. De aceea, este recomandat să alegi o temperatură potrivită, care să nu fie nici prea scăzută, nici prea ridicată față de cea ambientală. De obicei, o temperatură de 22-24 de grade Celsius este suficientă pentru a te simți confortabil.

Folosește funcția de recirculare a aerului

O altă metodă inteligentă de a economisi carburant atunci când pornim aerul condiționat în mașină este să folosim funcția de recirculare a aerului. Aceasta permite ca aerul din interiorul mașinii să fie reutilizat și răcit sau încălzit mai ușor, fără a fi nevoie să intre aer nou din exterior. Astfel, se reduce consumul de energie al aerului condiționat și se evită intrarea prafului, polenului sau gazelor de eșapament în mașină. Totuși, nu uita să oprești funcția de recirculare din când în când, pentru a ventila habitaclul și a evita condensarea.

Evită expunerea la soare

Dacă vrei să economisești carburant atunci când pornim aerul condiționat în mașină, trebuie să eviți ca mașina să se încingă prea mult din cauza soarelui. Când parchezi, caută un loc la umbră sau folosește parasolare pentru geamuri. Când pornești mașina după o perioadă lungă de staționare la soare, deschide geamurile pentru câteva minute, pentru a elibera aerul fierbinte din interior. Apoi, pornește aerul condiționat și închide geamurile. Astfel, vei reduce timpul și efortul necesar pentru a răci mașina.

Nu deschide geamurile în loc să pornești aerul condiționat

Un mit frecvent întâlnit este că deschiderea geamurilor ar fi mai economică decât pornirea aerului condiționat. În realitate, acest lucru nu este valabil decât la viteze foarte mici, sub 50 km/h. La viteze mai mari, deschiderea geamurilor creează o rezistență aerodinamică care face ca motorul să consume mai mult carburant decât ar consuma dacă ar fi pornit aerul condiționat. De aceea, este mai bine să pui geamurile sus și să folosești funcția de recirculare a aerului, care îți va asigura un consum optim și un confort sporit.

Prin urmare, dacă vrei să economisești carburant atunci când pornim aerul condiționat în mașină, trebuie să ții cont de aceste metode inteligente, care îți vor aduce beneficii atât ție, cât și mediului. Nu uita să verifici periodic starea de funcționare a aerului condiționat și să îl întreții corespunzător, pentru a evita defecțiunile și riscurile.

Inovații pe care le-ar putea aduce iPhone 15

0

iPhone 15 este numele neoficial al următorului model de smartphone de la Apple, care ar urma să fie lansat în toamna anului 2023. Deși nu există încă informații oficiale despre acest dispozitiv, există numeroase zvonuri și scurgeri de informații care sugerează că iPhone 15 va aduce câteva inovații importante față de generațiile anterioare. Iată câteva dintre ele.

USB-C în loc de Lightning

Una dintre cele mai așteptate inovații pe care le-ar putea aduce iPhone 15 este trecerea la portul USB-C în loc de cel Lightning, care este folosit de Apple din 2012. USB-C este un standard universal, compatibil cu multe alte dispozitive și accesorii, care oferă o viteză mai mare de transfer de date și de încărcare. De asemenea, USB-C ar permite conectarea iPhone-ului la un monitor extern sau la un adaptor pentru căști fără fir. Apple a adoptat deja USB-C pe iPad Pro, iPad Air și MacBook, așa că ar fi logic să facă același lucru și pe iPhone.

Cameră principală de 48 MP

iPhone 15 ar putea aduce și o îmbunătățire majoră a camerei principale din spate, care ar trece de la 12 MP la 48 MP. Acest lucru ar permite capturarea unor imagini mai clare și mai detaliate, chiar și în condiții de lumină slabă sau la zoom. De asemenea, camera de 48 MP ar putea înregistra videoclipuri la rezoluție 8K, ceea ce ar fi o premieră pentru un iPhone. Camera cu obiectiv ultra-larg și cea cu teleobiectiv ar rămâne la 12 MP, dar ar beneficia de un nou procesor numit Photonic Engine, care ar optimiza culorile și contrastul fotografiilor.

Buton Acțiune

O inovație surprinzătoare pe care ar putea-o aduce iPhone 15 este introducerea unui nou buton fizic pe partea dreaptă a carcasei, numit buton Acțiune. Acest buton ar putea avea mai multe funcții personalizabile, cum ar fi activarea asistentului vocal Siri, declanșarea camerei foto sau video, pornirea lanternei sau accesarea unei aplicații preferate. Butonul Acțiune ar putea înlocui butonul pentru modul silențios, care ar dispărea de pe iPhone 15.

Acestea sunt doar câteva dintre inovațiile pe care le-ar putea aduce iPhone 15, dar nu sunt singurele. Se speculează că iPhone 15 ar putea avea și un design mai rotunjit, o carcasă din titan, un cip A17 Bionic mai performant și o baterie mai mare. Desigur, aceste informații nu sunt confirmate de Apple și ar putea suferi modificări până la lansarea oficială. Până atunci, putem doar să ne imaginăm cum ar arăta și cum ar funcționa iPhone 15, cel mai avansat iPhone de până acum.

Care sunt cei mai mari consumatori ai bateriei mașinilor

0

Bateria unei mașini este sursa de energie electrică care alimentează sistemul de pornire, sistemul de aprindere, sistemul de iluminare și alte dispozitive electrice din mașină. Bateria se încarcă prin intermediul alternatorului, care transformă energia mecanică a motorului în energie electrică.

Consumatorii ai bateriei unei mașini sunt toate acele dispozitive electrice care folosesc energia furnizată de baterie. Unii dintre aceștia consumă mai mult, alții mai puțin, în funcție de puterea și de timpul de funcționare. De asemenea, consumul depinde și de starea tehnică a dispozitivelor și a cablurilor electrice.

Cei mai mari consumatori ai bateriei unei mașini

Cei mai mari consumatori ai bateriei unei mașini sunt următorii:

Sistemul de pornire: este format din motorul de pornire, solenoidul și releul de pornire. Acest sistem consumă cea mai mare cantitate de curent din baterie în momentul pornirii motorului, care poate ajunge la 200-300 A. De aceea, este important ca bateria să aibă o capacitate suficientă pentru a asigura un curent de pornire adecvat.

Sistemul de iluminare: este format din faruri, stopuri, semnalizatoare, lumini interioare și exterioare. Acest sistem consumă curent din baterie atunci când este activat, fie manual, fie automat. Consumul variază în funcție de tipul și numărul de becuri folosite, dar poate ajunge la 10-20 A. De aceea, este recomandat să nu lăsăm luminile aprinse atunci când mașina este oprită sau staționată pentru perioade lungi de timp.

Sistemul de climatizare: este format din ventilator, compresor, condensator și evaporator. Acest sistem consumă curent din baterie atunci când este pornit pentru a răci sau încălzi aerul din habitaclu. Consumul depinde de puterea sistemului și de diferența dintre temperatura dorită și cea ambientală, dar poate ajunge la 20-30 A. De aceea, este recomandat să folosim funcția de recirculare a aerului pentru a reduce efortul sistemului și să nu pornim aerul condiționat la maxim imediat după pornirea motorului.

Alți consumatori ai bateriei unei mașini

Pe lângă cei menționați mai sus, există și alți consumatori ai bateriei unei mașini, care au un consum mai mic sau mai variabil, cum ar fi:

Sistemul audio: este format din radio, CD-player, boxe etc. Acest sistem consumă curent din baterie atunci când este pornit pentru a reda sunet. Consumul depinde de volumul și calitatea sunetului, dar poate ajunge la 5-10 A.

Sistemul electric: este format din geamuri electrice, oglinzi electrice, închidere centralizată etc. Acest sistem consumă curent din baterie atunci când este folosit pentru a acționa diferite elemente electrice din mașină. Consumul depinde de frecvența și durata utilizării, dar poate ajunge la 5-10 A.

Sistemul electronic: este format din computerul de bord, senzori, injecție electronică etc. Acest sistem consumă curent din baterie atunci când este activ pentru a controla și regla diferite funcții ale mașinii. Consumul depinde de complexitatea și numărul de dispozitive electronice, dar poate ajunge la 5-10 A.

WhatsApp va permite editarea mesajelor trimise

Aplicația WhatsApp va oferi utilizatorilor posibilitate de a-și edita mesajele după ce le-au trimis. Această nouă funcție va fi disponibilă la nivel global în următoarele două săptămâni.

„Pentru momentele în care greşeşti sau pur şi simplu te răzgândeşti, poţi acum să editezi mesajele trimise pe WhatsApp”, a anunţat luni aplicaţia de mesagerie deţinută de Meta Platforms, într-o postare pe blog.

Odată cu lansarea globală a funcţiei, în următoarele săptămâni, expeditorii îşi vor putea modifica mesajele în decurs de 15 minute de la apăsarea trimiterii. Funcţia va putea fi accesată apăsând lung mesajul şi alegând „editare” din meniul derulant.

Mesajul modificat va purta eticheta „editat”, fără a afişa istoricul editărilor.

Aplicaţiile concurente, precum fi Telegram şi Signal, permit deja utilizatorilor să editeze mesaje, în timp ce platforma de microblogging Twitter a lansat anul trecut capacitatea de a edita tweeturi, pentru a selecta utilizatori.