Există o susținere persistentă a teoriei că smartphone-urile noastre ne monitorizează conversațiile, fenomen întărit de apariția frecventă a anunțurilor relevante pe rețelele de socializare sau în alte locuri, imediat după discuții cu prietenii.
Până în prezent, cercetările au negat această ipoteză, cum arată un studiu din 2018 realizat de Universitatea Northeastern, care a analizat 18.000 de aplicații Android și nu a găsit nicio activare secretă a microfonului, potrivit La Repubblica.
Explicațiile convenționale au variat între interesul nostru real pentru subiectul discutat și capacitatea sistemelor de inteligență artificială de a deduce preferințele noastre în funcție de datele online. Recent însă, un ziar a dezvăluit că unele companii de marketing promovează software-uri capabile să asculte conversațiile. Cox Media Group (CMG), prin serviciul “Active Listening”, pretinde că poate identifica consumatorii în timp real prin intermediul smartphone-urilor și televizoarelor smart.
CMG susține că poate analiza cuvintele rostite și să direcționeze anunțuri personalizate către potențiali clienți. În cazul unui dealer auto din Milano, acesta ar putea primi reclame personalizate pe Google, YouTube și Bing atunci când oamenii din zona sa discută despre achiziționarea unei mașini.
Cu toate acestea, există multe neclarități: nu se știe în mod clar cât de răspândit este acest serviciu și cum funcționează exact “ascultarea activă”. Întrebări legate de legalitate sunt ridicate, iar companiile enumerate ca parteneri ai CMG, precum Amazon, Microsoft și Google, au emis declarații contradictorii în acest sens.
Cu certitudinile puține și detalii care necesită clarificare, suspiciunea noastră privind monitorizarea smartphone-urilor pare să se întărească. Deși legal, această practică ridică semne de întrebare cu privire la confidențialitatea conversațiilor noastre private, consolidând necesitatea unei mai mari transparențe în domeniul colectării datelor personale.